Tesis doctorales

Art and Material Culture as Instruments of Gendered Self-fashioning in the Life of Isabel Farnesio (1692-1766)


Aoife Cosgrove
Rosemarie Mulcahy Scholar 2019-2023

Supervisor: Peter Cherry
Department of the History of Art and Architecture
School of Histories and Humanities
The University of Dublin, Trinity College

My thesis explores the art and material culture which surrounded the eighteenth-century queen of Spain Isabel Farnesio, examining how Isabel’s engagement with the world of art contributed to the formation of her personal image. Born Elisabetta Farnese in the Duchy of Parma, and married in 1714 to King Felipe V of Spain as his second wife, Isabel moved to Madrid in her early twenties to sit on one of the most powerful thrones of Europe. Isabel was a life-long admirer and collector of art: from antique sculptures to Dutch landscapes, from jewel-encrusted snuff-boxes to porcelain figures. Isabel’s collection was both eclectic and of extraordinary quality, but was also a product of a centuries-long European collecting tradition. My thesis seeks to re-contextualise Isabel’s activities in this regard, while also analysing Isabel’s well-documented collection through the lens of gender, exploring how her collecting practice and commissioning of works can provide insight into her taste, her relationship with noble status, and her outward projection of the ideal self.

My study of Isabel’s portraiture foregrounds her construction of self through a visual medium and elucidates her perception of her role in the Spanish monarchy, while my research on the queen’s activities as an amateur artist allows for a re-evaluation of her relationship with art as practice in a gendered world. By cataloguing and conducting visual analysis of extant works in Isabel’s collection, a new paradigm can be constructed regarding her use of art as an instrument of self-fashioning. Sections studying Isabel’s collecting of both fine art and material culture provide new ways of understanding the significance of her acquisitions to the construction of her self-image and contextualise her activities among much larger European trends of the eighteenth century. In sum, this research aims to assess Isabel’s collecting practices in the context of her intersecting identities – Italian, woman, queen, mother, widow, and so forth – revealing how she used her engagement with the world of art to mythologise herself on the international stage.

Imágenes del cuerpo de Cristo en las prácticas religiosas de las mujeres de la Corte de los Austrias (1600-1650)


Agathe Bonnin

Directoras: Cécile Vincent-Cassy y María Cruz de Carlos Varona

Agathe Bonnin es doctoranda en el departamento de Historia y teoría del arte de la Universidad Autónoma de Madrid y en el departamento de Estudios Hispánicos de Cergy Paris Université, con un contrato doctoral del ministerio francés de Enseñanza superior e investigación, desde 2021.

Tiene una formación pluridisciplinar, llevada a cabo entre España y Francia: en filosofía con un grado por la Universidad de la Sorbonne y un máster por la Universidad Paris Sciences & Lettres (ENS-EHESS-EPHE); en Historia del arte con un máster por la Universidad Complutense de Madrid y uno por la Ecole Normale Supérieure de París. Su trabajo final de Máster en Historia del arte se centró en la construcción de la experiencia mística femenina en las primeras imágenes de Teresa de Jesús, y el del máster en Filosofía, en el papel de las imágenes mentales y materiales en los manuales de devoción del carmelita Tomás de Jesús.

Participó en la Ecole de Printemps del RIHA en Reims (junio de 2021), y en el 35th CIHA World Congress en São Paulo (enero de 2022) con comunicaciones sobre la circulación de imágenes grabadas y de reliquias de Teresa de Jesús.

La agencia artística de la reina doña Mariana de Austria (1634-1696)


Marina Sánchez Montero

Directora: María Cruz de Carlos Varona.

Es Graduada en Historia del Arte por la Universidad Autónoma de Madrid (2022, Premio Extraordinario de Grado) y Máster en Historia del Arte en la Edad Moderna: Tradición Clásica y Mundo Globalizado, por la misma universidad (2023). Actualmente, es doctoranda en el Departamento de Historia y Teoría del Arte de la Universidad Autónoma de Madrid con un contrato predoctoral de Formación del Profesorado Universitario (FPU), concedido por el Ministerio de Universidades. Su tesis doctoral, que lleva por título «La agencia artística de la reina doña Mariana de Austria (1634-1696)», pretende contribuir al conocimiento de la reina doña Mariana de Austria desde la perspectiva de su implicación en el desarrollo de la creación artística. Además de atender a la construcción de su imagen como consorte, regente y reina madre, se explorará su dimensión como coleccionista, promotora y agente en la corte.

Durante su formación, ha trabajado cuestiones de agencia artística e historia de las mujeres. En el año 2021-2022, disfrutó de una Beca de Colaboración del Ministerio de Educación, con un proyecto que estudiaba el uso de la imagen por parte de la reina María de Médicis (1575-1642) como instrumento de poder, centrándose especialmente en su viudedad y en su período como regente y reina madre. Para la realización del Máster en Historia del Arte en la Edad Moderna: Tradición Clásica y Mundo Globalizado en la UAM, contó con una beca de matrícula concedida por el Centro de Estudios Europa Hispánica.

Ha participado también en proyectos de transferencia cultural y de difusión científica relacionados con las mujeres de la Casa de Austria, su imagen y promoción artística.